Meer muziek in speciaal onderwijs

Meer muziek in speciaal onderwijs

Structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland betekent er voor elk kind zijn. Méér Muziek in de Klas staat voor diversiteit in de breedste zin van het woord. We hebben bijzondere voorbeelden en initiatieven verzamelt van muziekonderwijs in het speciaal onderwijs om ouders, leerkrachten en kinderen te inspireren.

Wil je weten wat we vanuit Méér Muziek in de Klas voor jou kunnen betekenen? Klik hier voor de contactgegevens van de accountmanager in jouw regio.

Bekijk wat wij voor jou kunnen betekenen

Speciaal onderwijs op Mytylschool de Sprienke in Goes

"Als je Mytylschool de Sprienke binnenloopt zie je het direct: de leerkrachten en leerlingen zijn gek op muziek! Aan de ramen hangen tekeningen van de leerlingen met een instrument. Op het schoolplein, tussen de bloeiende bloemen en geurende kruiden van de omliggende tuin, oefent een groep kinderen met djembés en triangels ritmes op de woorden ‘Pannenkoek met spek’ – met de hitte van die dag en de aardse klanken van de djembé waan je je even in Afrika. Verderop in het gebouw wachten zes kleuters vanuit hun rolstoel met enthousiaste gezichtjes tot hun muziekles begint. Niet veel later leren ze heel voorzichtig mee te klappen en te stampen met een liedje over Nijntje Pluis die naar de speeltuin gaat. Uiteindelijk mogen ze door met een stokje over een xylofoon te bewegen ook zelf samen met Nijn van de glijbaan naar beneden!

En zelfs áls het gelukt is om heel Nederland in te kleuren met Méér Muziek in de Klas, zit het werk er nog niet op. Want Nederland, en het speciaal onderwijs, veroveren met muziek is één ding, maar het land ook veroverd houden is een tweede. Uit de gesprekken met de stuurgroepen, maar ook uit eerdere onderzoeken, blijkt dit de grootste zorg te zijn, en daarmee waarschijnlijk ook het belangrijkste aandachtspunt voor Méér Muziek in de Klas in de komende jaren. Zodat bezoekers van Mytylschool de Sprienke niet alleen nú uit alle klaslokalen muziek horen komen, maar ook morgen nog.”

Wil je weten wat jij kunt doen om structureel muziekonderwijs te realiseren? Klik hier!
Speciaal onderwijs op Mytylschool de Sprienke

Op zoek naar inspiratie om muziekonderwijs in het speciaal onderwijs te realiseren? Bekijk hieronder een voorbeeld van muziekonderwijs en verschillende initiatieven die zijn opgezet in het speciaal (basis) onderwijs.

Wat doen onze partners op het gebied van het Speciaal onderwijs?

  • Samenwerking tussen Aloysius, Stichting Tamino en het Prins Claus Conservatorium
    In 2018 zijn onze partners Aloysius, Stichting Tamino en het Prins Claus Conservatorium gestart met de pilot opleiding Muziekspecialist in het speciaal onderwijs. De opleiding is bedoeld voor scholen, waaronder de Aloysius stichting die muziekonderwijs stevig willen verankeren in het curriculum en willen investeren in de muzikale deskundigheid van haar leerkrachten. Elf Aloysiusscholen hebben de subsidie vanuit de regeling Impuls Muziekonderwijs toegekend gekregen om de pilot van de opleiding te starten.

    > Lees meer over stichting Aloysius of lees een interview met juf Marti uit Nieuw Vennep

    > Lees meer over Stichting Tamino


  • Het Kristalorkest
    Vijf basisonderwijsinstellingen uit de Achterhoek springen met een mission statement op de bres voor kunst en cultuur. Ze willen de positie van cultuureducatie in het primair en speciaal onderwijs versterken en hopen een brug te slaan naar gemeente, provincie en andere partijen. Het Kristalorkest uit Apeldoorn voor cluster 3 leerlingen is een mooi voorbeeld uit de regio. 100 kinderen met- en zonder een beperking krijgen samen instrumentale muzieklessen. Dit leerorkest treedt een aantal keren per jaar op voor publiek. #Nieuwsuur maakte begin 2020 een reportage op Het Kroonpad, een school voor speciaal onderwijs in Apeldoorn. “Na een paar lessen keken ze niet meer naar de rolstoel maar naar het kind.” Tijdens de Talkshow over muziekonderwijs Gelderland is het Kristalorkest toegelicht.

    > Bekijk de talkshow

    > Lees meer over Het Kristalorkest
  • Wajo
    Muziekcoach Jonas maakt vlogs voor het special onderwijs. Zo maakte hij bijvoorbeeld drie verschillende vlogs waarin hij kinderen leert om een rap te maken.

    > Bekijk de video's van Jonas
  • Special Heroes
    Stichting Special Heroes, een van onze eerste partners, heeft een kunstprogramma ontwikkeld genaamd 'Art Heroes'. In het kunstprogramma maken leerlingen met een beperking in cluster 4 (gedragsproblematiek) kennis met culturele activiteiten. Dit gebeurt binnen de vertrouwde omgeving van de school. Vervolgens kunnen de leerlingen zich structureel gaan verdiepen in naschoolse activiteiten. Het programma draagt bij aan het vinden van een zinvolle en structurele vrijetijdsbesteding waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en hun talenten ontdekken.

    > Lees meer over Art Heroes
'Art Heroes: een boost voor mijn dochters eigenwaarde' - moeder.
  • Prinses Christina Concours
    Prinses Christina Concours, een van onze eerste partners, organiseert activiteiten voor het speciaal onderwijs. De prijswinnaars van het Prinses Christina Concours geven concerten voor kinderen van scholen in het speciaal onderwijs. Dit jaar vinden de concerten plaats in Dordrecht, voor leerlingen met een verstandelijke, lichamelijke en/of meervoudige beperking en kinderen die langdurig ziek zijn, en Rotterdam, voor leerlingen met een visuele beperking. De concerten worden mogelijk gemaakt met financiële ondersteuning van het Pan Fonds.

    > Lees meer over de concerten


  • LKCA
    Het LKCA, een van onze eerste partners, verzamelt informatie en inspiratie voor kunst en cultuur in het speciaal onderwijs. Kijk naar de landkaart voor kunstlessen of naar andere culturele activiteiten voor mensen met een beperking.

    LKCA organiseert ook MyMusicAbility. Dit is een congres waar muziek, beperking en technologie samenkomen. In 2021 organiseren het Nationaal Expertisecentrum Cultuureducatie en Amateurkunst, het Cultuurparticipatiefonds, het Conservatorium van Amsterdam en de Onderzoeksgroep Kunsteducatie de eendaagse conferentie 'Mijn muziekbekwaamheid'. Nationale en internationale presentatoren worden uitgenodigd om hun beste praktijken te delen en om de aandacht van beleidsmakers te vestigen op het belang van muziekonderwijs.

    > Bekijk de verzameling van het LKCA

Direct aan de slag met muziek?

Bekijk de energizers en liedjes met gebaren

In samenwerking met Schooltv hebben we verschillende muzikale energizers gemaakt zodat leerkrachten, ouders en leerlingen direct praktisch aan de slag kunnen gaan met muziek. Voor de bovenbouw maakte Ilse DeLange korte muziekvideo's over verschillende muziekthema's. Daarnaast zijn er muziekvideo's opgenomen met Roel van Velzen en Buddy Vedder, speciaal gericht op de groepen 3 en 4.

Voor dove en slechthorende leerlingen in het speciaal onderwijs maken leerkrachten en organisaties video's van liedjes met gebaren. Spelenderwijs leren de leerlingen gebaren met muziek! Door de energizers wennen leerlingen in het regulier onderwijs ook aan muziek maken met gebaren en kunnen ze gemakkelijk meedoen.

Benieuwd naar de energizers of liedjes met gebaren? Probeer ze thuis of op school uit met je kinderen of leerlingen! Bekijk verschillende voorbeelden hieronder.